توضیحات تکمیلی
چنانچه از کاربران گوشیهای آیفون هستید یا تعمیرات آن را انجام میدهید، بدون تردید با پیغامهای خطا یا ارورهای این دستگاه مواجه شدهاید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از ارورهای رایج آیفون و روش حل آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
معرفی برخی از ارورهای گوشی آیفون
با اینکه ارورهای متعددی در گوشیهای آیفون نمایش داده میشوند اما بعضی از آنها رایج تر بوده و بیشتر از بقیه، کاربران و تعمیرکاران را با مشکل مواجه کرده است. به همین منظور ما در این مقاله تنها به ارورهای رایجتر آیفون میپردازیم.
ارورهای آیفون را میتوان طبق دسته بندیهای زیر بیان کرد:
1. ارورهای وابسته به مشکلات سخت افزاری آیفون
2. ارورهای وابسته به اتصالات و بیس باند
3. ارورهای مربوط به مسائل امنیتی
4. ارورهای مربوط به بخش ارتباطات
5. ارورهای مربوط به بخش اتصال USB
6. ارورهای مربوط به جیلبریک
7. ارورهای مخصوص آیپاد اپل
تمامی ارورهای عنوان شده هر کدام زیرشاخههای مختلفی دارند. به طور مثال ارورهای بخش سخت افزاری خود به ارورهای زیر تقسیم بندی میشود.
- ارور 1، ارور 3، ارور 10، ارور 11، ارور 12، ارور 13، ارور 14، ارور 16
- ارور 20، ارور 21، ارور 23، ارور 26، ارور 27، ارور 28، ارور 29، ارور 34، ارور 35، ارور 36، ارور 37، ارور 40، ارور 53، ارور 56
- ارور 1002، ارور 1004، ارور 1011، ارور 1012، ارور 1014، ارور 1667، ارور 1669
برطرف کردن ارورهای مرتبط با مشکل بخش سخت افزاری
به صورت کلی تمامی ارورهای این بخش را میتوان طبق دستورالعملهای زیر برطرف نمود:
1. ابتدا باید از یک سری موارد اطمینان حاصل کنید.
الف. اطمینان یابید، یوزر کامپیوتری که از آن استفاده میشود به عنوان یوزر Administrator انتخاب شده و یک یوزر میهمان (Guest) نیست.
ب. مطمئن شوید اتصال اینترنت شما پایدار و مناسب بوده و از سرعت مطلوبی برخوردار است.
ج. مطمئن شوید که سوکت USB و سیم رابط آیفون شما برای اتصال به کامپیوتر مشکلی نداشته باشد.
د. تنظیمات تاریخ و زمان سیستم به روز و دقیق باشد.
ه. از آپدیت بودن نرم افزار آیتیونز (iTunes) نصب شده روی کامپیوترتان مطمئن شوید.
نکته: برای آپدیت نرمافزار آیتیونز کافیست، برنامه آیتیونز را اجرا کنید و از منوی بالای آن گزینه Help (در نسخه ویندوزی) یا iTunes (در نسخه مک) را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Check for Updates کلیک کنید. اگر آپدیت جدیدی برای آیتیونز وجود داشته باشد یک پیغام هشدار با گزینه Download نمایان میشود.
ی. از غیر فعال بودن برنامه هایی همچون آنتی ویروس، فایروال و غیره در کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید.
2. پس از اطمینان یافتن از موارد فوق، برای رفع ارورهای سختافزاری راه حل های زیر را به ترتیب امتحان کنید.
راه حل اول: با استفاده از برنامه آیتیونز، آیفون خود را 2 مرتبه ریستور کنید. ریستور کردن آیفون میتواند ارور های سختافزاری را برطرف سازد و منجر به اجرا شدن بدون مشکل دستگاه شود. این مسئله به ویژه در شرایطی نتیجه مطلوب را خواهد داشت که آیفون شما حداقل از سیستم عامل iOS 9.3.2 بهرهمند باشد.
راه حل دوم: اگر با انجام ریستور مشکل برطرف نشد، توصیه میکنیم به یک شبکه اینترنت دیگر متصل شوید و گوشی را نیز به یک کامپیوتر دیگر متصل کنید و پروسه ریستور را مجدد تکرار کنید. احتمال دارد برخی تنظیمات سیستم منجر به جلوگیری از ریستور مناسب آیفون شده باشند که در این حالت مشکل مورد نظر برطرف میشود.
راه حل سوم: این راهحل مربوط به استفاده از حالت DFU Mode میشود. برای استفاده از این حالت در راستای رفع ارورهای آیفون کافیست به شرح زیر عمل کنید:
آیفون، آیپد یا آیپاد خود را با کابل مناسب به کامپیوتر متصل کنید و برنامه آیتیونز را اجرا نمایید. دکمه های پاور و هوم آیفون را به طور همزمان فشرده و منتظر باشید تا گوشی ریستارت شود. دو دکمه پاور و هوم را برای مدت زمان 5 ثانیه بعد از ریستارت آیفون هم نگه دارید. بدین ترتیب آیفون شما به حالت DFU Mode منتقل میشود. بنابراین با انتخاب گزینه Restore دستور ریستور شدن را صادر کنید و اجازه دهید سایر مراحل انجام شوند.
برطرف کردن ارورهای مرتبط با اتصالات و بیس باند
به منظور رفع ارور هایی که مربوط به اتصالات، شبکه و بیس باند گوشی میشوند از روش های زیر استفاده کنید:
برنامه آیتیونز را آپدیت نمایید: در اولین قدم برنامه آیتیونز را آپدیت کنید. برای انجام این کار از منوی فوقانی برنامه گزینه Help (در نسخه ویندوزی) یا iTunes (در نسخه مک) را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه Check for Updates کلیک کنید. اگر آیپدی برای برنامه وجود داشته باشد گزینه Download نمایان میشود که باید آن را انتخاب و آپدیت را نصب کنید.
کامپیوتر خود را ریستارت کنید: در برخی موارد دیده شده که ریستارت کردن کامپیوتری که آیفون یا آیپدتان به آن متصل است منجر به برطرف شدن ارور های مرتبط با اتصالات و بیس باند آیفون میشود.
سیستم عامل کامپیوتر را آپدیت کنید: آپدیت بودن سیستم عامل کامپیوتر یکی دیگر از راه حل هایی خواهد بود که پیش رویتان قرار دارد. بازده این راه حل کاملا تائید شده نیست اما در برخی موارد به ویژه در مک بوک های اپل منجر به رفع مشکل و ارور های آیفون مرتبط با بیس باند شده است.
باتری آیفون را فول شارژ کنید: این احتمال وجود دار که شارژ نبودن کامل باتری آیفون شما منجر به نمایان شدن ارور 9، ارور 4005، ارور 4013 و ارور 4014 شود. بنابراین حتما باتری آیفون را کاملا شارژ کنید.
از یک کابل رابط دیگر استفاده کنید: برای اینکه مطمئن شوید مشکلی در کابل رابط آیفون وجود ندارد، عملکرد آن را با یک کابل دیگر هم بررسی کنید. شاید با تعویض کابل رابط مشکل برطرف شود.
از یک کامپیوتر دیگر استفاده کنید: در برخی شرایط استفاده از یک کامپیوتر متفاوت هم منجر به رفع مشکلات و ارور های آیفون مرتبط با بیس باند شده است. پس این روش را هم تست کنید.
آیفون را فورس ریستارت کنید: این امکان وجود دارد که با فورس ریستارت (Force Restart) کردن آیفون هم ارور 9، ارور 4005، ارور 4013 و ارور 4014 در آن برطرف شود. برای فورس ریستارت کردن آیفون خود دکمه های پاور (Power) و هوم (Home) آن را برای مدت زمان 10 ثانیه به طور همزمان فشرده و نگه دارید تا لوگوی اپل نمایان شود.
از حالت DFU Mode استفاده کنید: ورود به حالت DFU Mode آیفون و ریستور از طریق این حالت هم میتواند منجر به برطرف شدن ارور های آیفون مرتبط با بیس باند و اتصالات شود. برای ورود به این حالت کافیست آیفون خود را با کابل مناسب به کامپیوتر متصل کنید و برنامه آیتیونز را اجرا نمایید. دکمه های پاور و هوم آیفون را به طور همزمان فشرده و نگه دارید تا گوشی ریستارت شده و لوگوی اپل نمایان شود. همچنان برای مدت زمان 5 ثانیه دیگر دکمه های مذکور را نگه دارید تا حالت DFU Mode اجرا شود. نهایتا گزینه Restore را انتخاب کنید.
موارد فوق اصلی ترین و بهترین راه حل هایی هستند که میتوانید برای رفع ارور های آیفون مرتبط با بیس باند و اتصالات دستگاه نظیر ارور 9، ارور 4005، ارور 4013 و ارور 4014 مورد استفاده قرار دهید.
پاسخ خود را می توانید در این قسمت بنویسید: